Język:

Szlaki

"Kolejowym Szlakiem" Lidzbark Warmiński - Orneta

Pozostałe szlaki

dystans (km) wysokość m n.p.m.
Dystans
27.8 km
Czas
1:42h
O szlaku
Najwyższy punkt
91 m
Najniższy punkt
61 m
Suma podjazdów
120 m
Suma zjazdów
139 m
Oznakowanie
Zielony
Województwo:
Warmińsko-Mazurskie
Królestwo:
Warmia i okolice
Miejsce startu:
Lidzbark Warmiński, skrzyżowanie drogi na Lubajny i Ornetę na zachód od miasta
Miejsce końca:
Orneta, okolice stacji kolejowej
"Kolejowym Szlakiem" to jeden z popularniejszych szlaków rowerowych Warmii. Ma on nawierzchnię gruntową, biegnie nasypem dawnej linii kolejowej, funkcjonującej do 1945 r. Dzięki temu jest to szlak całkowicie wolny od samochodów. Trasa wycieczki prowadzi przez oddalone od zabudowań, mocno zalesione, malownicze tereny Równiny Orneckiej, łącząc ze sobą dwa średniowieczne warmińskie miasta – Lidzbark Warmiński i Ornetę, oddalone od siebie o 30 kilometrów.
Początek trasy znajduje się w Lidzbarku Warmińskim. Miasto uzyskało prawa miejskie w 1308 r. Od połowy XIV w. do końca wieku XVIII był stolicą Warmii – ważnym ośrodkiem gospodarczym, kulturalnym i religijnym regionu. W centrum miasta zachował się średniowieczny układ urbanistyczny, mury miejskie z Wysoką Bramą, zabytkowa zabudowa rynku, w tym XIX-wieczny ratusz. Najbardziej rozpoznawalnym zabytkiem miasta jest Zamek Biskupów Warmińskich – jeden z najcenniejszych tego typu obiektów w Polsce.
Szlak rozpoczyna się ok. 2 km na zachód od miasta, przy rozwidleniu dróg na Lubomino i Ornetę. Od tego miejsca do samego końca biegnie nasypem kolejowym przez blisko 30 kilometrów. Ze względu na specyficzny przebieg trasa jest łatwa do pokonania, podjazdy nie są większe niż 0,1%. Na szlaku urządzono przystanki z miejscami odpoczynku w miejscach, gdzie kiedyś znajdowały się stacje kolejowe. Po drodze ciekawostką jest kilka wiaduktów kolejowych, które częściowo uległy zniszczeniu. Wówczas trasa biegnie u ich podnóża, następnie wracając na nasyp. Szlak na zmianę biegnie przez wykopy i nasypy, dzięki czemu droga jest prawie równa. Miejscami zdarzają się podmokłe odcinki trasy, ale ogólnie jest ona dość wygodna do jazdy. Na trasie znajduje się kilka małych wsi z zachowanymi starymi, poniemieckimi domami i ceglanymi budynkami gospodarczymi z charakterystyczną dna Warmii, czerwoną dachówką. Jednak większość szlaku biegnie przez lasy Równiny Orneckiej.
Szlak kończy się w Ornecie. To jedno z lepiej zachowanych do czasów dzisiejszych miast dawnej Warmii. Otrzymało prawa miejskie w 1313 r., a w latach 1341–51 była siedzibą biskupów warmińskich. Warto przyjrzeć się średniowiecznej zabudowie rynku z XIV-wiecznym ratuszem zwieńczonym wieżą, w której znajduje się najstarszy na Warmii dzwon, pochodzący z 1384 r. W pobliżu rynku stoi gotycki kościół parafialny pw. św. Jana Chrzciciela, boczne elewacje świątyni wieńczą mury attykowe, budowlę zdobią fryzy przedstawiające postacie ludzkie oraz motywy roślinne. Kościół ma rzadką na Warmii konstrukcję bazylikową, z nawą główną znacznie wyższą od naw bocznych. W bogato zdobionym wnętrzu kościoła zachowały się zabytki sztuki sakralnej z różnych epok oraz organy pochodzące z 1609 r.
Trasa powrotna prowadzi tym samym szlakiem, chyba że rowerzysta wybierze jazdę jedną z dróg asfaltowych, łączących ze sobą oba miasta. Wówczas trzeba jednak nadłożyć drogi i liczyć się z ruchem samochodowym. Atrakcje na szlaku: 1. Lidzbark Warmiński - układ urbanistyczny, zabytki 2. linia kolejowa Lidzbark Warmiński - Orneta - zagospodarowana na szlak rowerowy, z ładnymi miejscami odpoczynku 3. Orneta - układ urbanistyczny, zabytki. Szlak w całości przejezdny dla roweru z sakwami / przyczepką rowerową. Szlak poprowadzony w oddzieleniu od ruchu pojazdów, wyłącznie bezpieczne przejazdy rowerowe przez drogi publicznem wydzielone drogi rowerowe oraz drogi wyłączone z ruchu samochodowego, drogi polne, leśne i inne. Szlak szczególnie polecany dla rodzin z dziećmi i przyczepek dziecięcych. Szlak o charakterze rekreacyjnym.

Polecane szlaki

Rozwój Polski Wschodniej Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013