Język:

Szlaki

Niebieski szlak rowerowy w Nadleśnictwie Srokowo

Pozostałe szlaki

dystans (km) wysokość m n.p.m.
Dystans
11.6 km
Czas
2:00h
Dla kogo
Dla rowerzystów okazjonalnych
Poziom trudności
dla średniozaawansowanych
O szlaku
Oznakowanie
Niebieski
Nachylenie
0.62 %
Najwyższy punkt
80 m
Najniższy punkt
60 m
Suma podjazdów
72 m
Suma zjazdów
87 m
Województwo:
Warmińsko-Mazurskie
Królestwo:
Północne Mazury
Miejsce startu:
Parking leśny w okolicy Osikowa
Miejsce końca:
Parking leśny w okolicy Osikowa

Krótka, oznakowana niebieskimi tabliczkami trasa rowerowa w formie 11-kilometrowej pętli, biegnącej przez lasy Nadleśnictwa Srokowo. Kilka starych wsi, dwa rezerwaty przyrody oraz śluzy niedokończonego Kanału Mazurskiego to atrakcje tej rekreacyjnej trasy.


Ogólny przebieg trasy: parking leśny w okolicach Osikowa (0,0 km) - Kanał Mazurski (2,1 km) - Bajory Wielkie (4,0 km) - Osikowo (10,1 km) - parking leśny w okolicach Osikowa (11,5 km).


Szlak rozpoczyna się i kończy na leśnym parkingu, na wschód od Osikowa, przy drodze na Srokowo. To miasteczko oddalone jest od parkingu o około 6 kilometrów. Srokowo dawnej było miastem. Po zniszczeniach, jakie przyniosły ostatnie lata II wojny światowej, pozbawiono je jednak praw miejskich. Pierwsza wzmianka o osadzie Dryfort, jak dawniej zwano Srokowo, pochodzi z końca XIV w. Położone nad rzeką Omet miasteczko było małe i nigdy nie posiadało murów miejskich. O miejskiej przeszłości Srokowa świadczy XVIII-wieczny barokowy ratusz z zachowanym herbem elektora brandenburskiego Jana Zygmunta. Do cennych zabytków miejscowości należą gotycki kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego z XV wieku oraz XVIII-wieczny spichlerz. Obecną nazwę nadano w 1950 r., na cześć polskiego geografa Stanisława Srokowskiego, przewodniczącego Państwowej Komisji Ustalania Nazw Miejscowości, zajmującej się nadawaniem polskich nazw dla niemieckich miejscowości, wcielonych do Polski po 1945 r.
Szlak biegnie w pierwszej części przez lasy, gruntowymi drogami. Ponieważ nie ma prawie w ogóle znaków szlaku, konieczna jest mapa lub ślad GPS. Inaczej ryzyko zgubienia się jest spore.
Pierwszym przystankiem na trasie jest mostek na Kanale Mazurskim. Ta niedokończona konstrukcja hydrotechniczna miała łączyć Wielkie Jeziora Mazurskie z Bałtykiem poprzez rzekę Pregołę. W pobliżu Leśniewa, na początku kanału, atrakcją są monumentalne, betonowe śluzy. Niestety, północna część kanału jest mocno zniszczona i zarośnięta. W pobliżu mostku, około 600 metrów na południe, zobaczyć można niedokończoną śluzę Bajory Małe. Dojście do niej prowadzi przez las pokrzyw, lecz warto zobaczyć tę tajemniczą konstrukcję.
Dalsza trasa prowadzi przez wioski Bajory Małe i Bajory Wielkie, ponownie do Kanału Mazurskiego. Z tego miejsca szlak zakręca na południe i biegnie pobliżu rezerwatów: Kałeckie Błota i Bajory. Ta część trasy jest typowo leśna, prowadzi zachwaszczonymi drogami gruntowymi. W rezerwatach przyrody objęta jest ochroną roślinność bagienna. Moczary leśne stanowią schronienie wielu gatunków zwierząt, w tym tak rzadkich drapieżników, jak wilki, wydry i wielkich roślinożerców. . Na szlaku napotkać można kilka pięknych, pomnikowych drzew, w tym ogromne dęby. Można tu spotkać łosie, a także wiele gatunków chronionych ptaków błotnych. Po kilku kilometrach szlak przez lasy wraca do miejsca początkowego wycieczki na leśnym parkingu.

Atrakcje na szlaku:

1. Lasy Nadleśnictwa Srokowo - rezerwaty przyrody: Bajory, Kałeckie Błota

2. Kanał Mazurski.

Szlak nie jest w całości przejezdny dla roweru z sakwami / przyczepką rowerową. Szlak poprowadzony wyłącznie po drogach wyłączonych z ruchu pojazdów lub po drogach lokalnych o małym i bardzo małym natężeniu ruchu pojazdów, brak niebezpiecznych skrzyżowań. Szlak o charakterze rekreacyjnym.

Polecane szlaki

Przeczytaj także

Rozwój Polski Wschodniej Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013