Język:

Wycieczki

Okolice podkarpackiej metropolii

Turystyczne

dystans (km) wysokość m n.p.m.
Dystans
Miejsce startu:
Rzeszów (Zalesie)
Miejsce końca:

Wycieczka jest znakomitą okazją do poznania rozmaitych atrakcji krajobrazowych okolic Rzeszowa. Jest to nie tylko propozycja dla mieszkańców stolicy Podkarpacia, ale również wszystkich turystów, którzy chcą zobaczyć na jednej krótkiej wycieczce Zbiornik Rzeszowski, zespół pałacowo-parkowy w Tyczynie oraz panoramę widokową Rzeszowa.
Wycieczka po okolicach Rzeszowa rozpoczyna się na parkingu kampusu Uniwersytetu Rzeszowskiego w Zalesiu – dzielnicy miasta położonej poniżej budynków uniwersyteckich oraz kościoła pw. Wniebowzięcia NMP.
Poprowadzony ul. Robotniczą szlak mija po prawej stronie centrum Zalesia i biegnie dalej, w kierunku dzielnicy Drabinianka, przecinając Aleję Generała Władysława Sikorskiego. Następnie ulicami Strażacką i Podmiejską zmierza w kierunku Zbiornika Rzeszowskiego. Warto zboczyć nieco z trasy ul. Kwiatkowskiego, aby zobaczyć z bliska ulubione miejsce wypoczynku rzeszowian – kąpielisko Żwirownia.
Dalej głównym szlakiem Green Velo trasa prowadzi na południe ulicami Kwiatkowskiego oraz Jana Pawła II. Po przejechaniu ok. 4 km od zbiornika należy zjechać ze szlaku Green Velo, skręcając w lewo, w ul. Herbową, prowadzącą do granicy miasta i sąsiadującego z nim Tyczyna.
W Tyczynie, ulicami Orkana i Grunwaldzką, należy udać się w kierunku pałacu Wodzickich. Niedawno wyremontowany obiekt to prawdziwy skarb miasteczka. Północno-wschodnia część zespołu pałacowo-parkowego obejmuje teren dawnego folwarku, a na najwyższym wzniesieniu usytuowany jest otoczony parkiem pałac. Rezydencja do dziś zachowała swój XIX-wieczny, eklektyczny wygląd. Wewnątrz budynku pozostały tylko nieliczne ślady dawnej świetności: hol główny z kominkiem i marmurową posadzką, antresola, reprezentacyjne schody i niewielka część oryginalnego umeblowania. Okalający pałac park jest znakomitym miejscem do odpoczynku. Rośnie tutaj ok. 1500 drzew i krzewów, wśród nich zabytkowe klony, lipy, dęby, graby, jesiony i buki, z których część ma ponad 200, a niektóre nawet ponad 300 lat.
Dalej trasa prowadzi ul. Grunwaldzką, przez tyczyński rynek, a następnie ulicami Mickiewicza i Zagrody do Kielnarowej. Tu, na najbliższym rozwidleniu, należy skręcić w lewo, aby po przejechaniu ok. 1 km dojechać do skrzyżowania z drogą nr 878, które trzeba przejechać na wprost. Podążając dalej w kierunku Matysówki, można oglądać zapierającą dech w piersiach panoramę Rzeszowa.

Nawierzchnia i oznakowanie trasy:
Trasa została w całości poprowadzona drogami asfaltowymi. Na niewielkim odcinku, przebiegającym rzeszowskimi ulicami Kwiatkowskiego i Jana Pawła II, pokrywa się z głównym szlakiem Green Velo, pozostała część jest nieoznakowana.

Przebieg i kilometraż:

• Panorama Rzeszowa z Matysówki
• Zbiornik Rzeszowski
• Zespół pałacowo-parkowy w Tyczynie

Punkt Informacji Turystycznej i Kulturalnej „Rzeszów Zaprasza”, ul. Rynek 26, 35-064 Rzeszów, tel. 17 85 25 777, www.rzeszowzaprasza.pl