Język:

Szlaki

Szlak rowerowy w gminie Lidzbark Warmiński nr 4 - niebieski

Pozostałe szlaki

dystans (km) wysokość m n.p.m.
Dystans
30.6 km
Czas
2:25h
Dla kogo
Dla miłośników kolarstwa górskiego
Poziom trudności
dla średniozaawansowanych
O szlaku
Oznakowanie
Niebieski
Nachylenie
0.99 %
Najwyższy punkt
132 m
Najniższy punkt
44 m
Suma podjazdów
268 m
Suma zjazdów
280 m
Odcinki o dużym nachyleniu
2
Połączony z GreenVelo
TAK
Województwo:
Warmińsko-Mazurskie
Królestwo:
Warmia i okolice
Miejsce startu:
Lidzbark Warmiński, północna część miasta, skrzyżowanie ul. Polnej i Dąbrowskiego
Miejsce końca:
Lidzbark Warmiński, wschodnia część miasta, stacja paliw przy drodze krajowej nr 51

Niebieski szlak rowerowy w gminie Lidzbark Warmiński to licząca ok. 30 kilometrów trasa, prowadząca z Lidzbarka Warmińskiego do sanktuarium w Stoczku Klasztornym i z powrotem. Biegnie przez malownicze, pagórkowate tereny, częściowo w dolinie Łyny. Z uwagi na długość, dość trudne do jazdy nawierzchnie i spore przewyższenia, rekomendowana jest dla bardziej doświadczonych rowerzystów, na rowerach górskich.


Ogólny przebieg szlaku: Lidzbark Warmiński, skrzyżowanie ulicy Dąbrowskiego i Polnej - Koniewo (4,4 km) - Kotowo (10,7 km) - Łyna - Morawa (12,0 km) - Stoczek Klasztorny (20,0 km) - Kierwiny (23,0 km) - Sarnowo (26,5 km) - Lidzbark Warmiński, stacja paliw przy drodze krajowej nr 51 we wschodniej części miasta (30,4 km).


Początek i koniec trasy znajduje się w Lidzbarku Warmińskim. Miasto uzyskało prawa miejskie w 1308 r. Od połowy XIV w. do końca wieku XVIII był stolicą Warmii – ważnym ośrodkiem gospodarczym, kulturalnym i religijnym regionu. W centrum miasta zachował się średniowieczny układ urbanistyczny, mury miejskie z Wysoką Bramą, zabytkowa zabudowa rynku, w tym XIX-wieczny ratusz. Najbardziej rozpoznawalnym zabytkiem miasta jest Zamek Biskupów Warmińskich – jeden z najcenniejszych tego typu obiektów w Polsce.
Pierwsza część trasy biegnie w dolinie rzeki Łyny, której szlak towarzyszy przez około 10 kilometrów. Pomiędzy miejscowościami Kotowo a Morawą szlak przekracza rzekę, dość w tym miejscu wąską. Następnie wspina się na skraj doliny i przez pola biegnie do Stoczka Klasztornego.
Znajduje się tu sanktuarium Matki Boskiej Królowej Pokoju. Powstanie tego kościoła jest wynikiem wypełnienia ślubu przez biskupa warmińskiego Mikołaja Szyszkowskiego, dotyczącego odejścia Szwedów z Warmii w XVII w. Barokową rotundę wkrótce rozbudowano, a obok wzniesiono klasztor. Stoczek Klasztorny w latach 1953-1954 był jednym z czterech miejsc uwięzienia prymasa Stefana Wyszyńskiego. W jego klasztornej celi zorganizowana została wystawa poświęcona Prymasowi Tysiąclecia. Sanktuarium jest jednym z najczęściej odwiedzanych przez wiernych zespołów pielgrzymkowych Warmii, a jednocześnie główną atrakcją szlaku.
W Stoczku Klasztornym szlak napotyka trasę Green Velo, prowadzącą od Lidzbarka po nasypie dawnej linii kolejowej. Powrót tym szlakiem stanowi opcję skrócenia trasy wycieczki, która może być wygodna dla mniej doświadczonych rowerzystów. Trasa po nasypie jest żwirowa i prawie płaska, pozbawiona ruchu samochodowego. Nasypem można jechać do Sarnowa (wówczas trasa wycieczki będzie krótsza o 2 kilometry), lub do samego Lidzbarka. Odległość między wsią Sarnowy a centrum Lidzbarka, niezależnie czy jedziemy ten odcinek szlakiem niebieskim, czy szlakiem Green Velo po nasypie kolejowym, jest identyczna.
Szlak w dalszej części przebiega przez wieś Kierwiny, skąd zakręca na zachód, wracając w stronę Lidzbarka. Dociera do wsi Sarnowo, przecinając nasyp linii kolejowej. Dalsza część trasy biegnie nadal na zachód, skrajem lasu, równolegle do linii kolejowej. Szlak kończy się na wschodnich przedmieściach Lidzbarka Warmińskiego.

Atrakcje na szlaku:

1. Lidzbark Warmiński - układ urbanistyczny, zabytki

2. Stoczek Klasztorny - sanktuarium

3. malownicze widoki i spokojne tereny

Szlak w całości przejezdny dla roweru z sakwami / przyczepką rowerową. Szlak poprowadzony wyłącznie po drogach wyłączonych z ruchu pojazdów lub po drogach lokalnych o małym i bardzo małym natężeniu ruchu pojazdów, brak niebezpiecznych skrzyżowań. Szlak dla miłośników kolarstwa górskiego i jazdy typu offroad.

Przeczytaj także

Rozwój Polski Wschodniej Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013