Język:

Szlaki

Szlak rowerowy w gminie Lidzbark Warmiński nr 5 - czerwony

Pozostałe szlaki

dystans (km) wysokość m n.p.m.
Dystans
31.5 km
Czas
2:25h
Dla kogo
Dla rowerzystów okazjonalnych, Dla amatorów pięknych widoków, Dla miłośników przyrody, Dla miłośników kolarstwa górskiego
Poziom trudności
dla średniozaawansowanych
O szlaku
Oznakowanie
Czerwony
Nachylenie
0.97 %
Najwyższy punkt
161 m
Najniższy punkt
89 m
Suma podjazdów
310 m
Suma zjazdów
329 m
Odcinki o dużym nachyleniu
2
Województwo:
Warmińsko-Mazurskie
Królestwo:
Warmia i okolice
Miejsce startu:
Lidzbark Warmiński, stacja paliw przy ul. Żytniej, naprzeciwko stoku narciarskiego
Miejsce końca:
Lidzbark Warmiński, skrzyżowanie ul. Warmińskiej i Wrzosowej

Szlak czerwony w gminie Lidzbark Warmiński to jeden ze szlaków rowerowych, wytyczonych w tej okolicy. Liczy około 30 kilometrów i zatacza pętlę, prowadząc na południe od miasta. Ma charakter szlaku rekreacyjnego i jest dobrze oznakowany. Przebiega dalej przez atrakcyjną krajobrazowo część Pojezierza Olsztyńskiego, okolice jezior Blanki i Symsar, mijając po drodze cenne zabytki architektury. Szlak biegnie głównie drogami asfaltowymi, ale gdzieniegdzie ich nawierzchnia jest dość stara i zniszczona. Zdarzają się także odcinki gruntowe, co wraz z dość urozmaiconym ukształtowaniem terenu sprawia, że trasa wymaga dość dobrej kondycji fizycznej.


Ogólny przebieg szlaku: Lidzbark Warmiński, okolice wyciągu (0,0 km) - Kłębowo (4,5 km) - Jarandowo (7,4 km) - Kochanówka (11,9 km) - Blanki (19,4 km) - Jezioro Symsar (24,9 km) - Lidzbark Warmiński (31,9 km).


Początek i koniec trasy znajduje się w Lidzbarku Warmińskim. Miasto uzyskało prawa miejskie w 1308 r. Od połowy XIV w. do końca wieku XVIII był stolicą Warmii – ważnym ośrodkiem gospodarczym, kulturalnym i religijnym regionu. W centrum miasta zachował się średniowieczny układ urbanistyczny, mury miejskie z Wysoką Bramą, zabytkowa zabudowa rynku, w tym XIX-wieczny ratusz. Najbardziej rozpoznawalnym zabytkiem miasta jest Zamek Biskupów Warmińskich – jeden z najcenniejszych tego typu obiektów w Polsce.
Pierwszą ciekawszą miejscowością na trasie jest Jarandowo. Szlak prowadzi tu przez mocno pagórkowate, malownicze tereny, widokowym odcinkiem drogi. Jarandowo jest typową warmińską wsią, z historią sięgającą 1. poł. XIV w. Warto zwrócić uwagę na XVIII-wieczny kościół z wieżą z czerwonej cegły, dobudowaną w XIX w. Podobny charakter ma następna na trasie wieś Kochanówka. Znajduje się tu duży neogotycki kościół z 1918 r., który zastąpił poprzednią, stojącą w tym miejscu świątynię. We wsi warto także zwrócić uwagę na charakterystyczne dla Warmii przydrożne kapliczki.
Zbliżając się do wsi Blanki, można z trasy obejrzeć panoramę jeziora o tej samej nazwie. Akwen ma 450 ha powierzchni, jest przy tym dość płytki, jego maksymalna głębokość dochodzi do 8 m. Podobnie jak dwie poprzednie miejscowości, także wieś Blanki ma długą, sięgającą XIV w. historię. Niewielki, usytuowany na zboczu wzniesienia kościół, pochodzi z XV w.
Dalej leśnym odcinkiem szlak prowadzi nad kolejne przy trasie wycieczki jezioro Symsar. Nad jego brzegiem usytuowane jest duże schronisko młodzieżowe Świteź, w pobliżu znajduje się plaża i miejsce do odpoczynku. Stąd krótkim odcinkiem drogi przez las, a następnie lokalną szosą asfaltową przez Medyny, trasa prowadzi z powrotem do Lidzbarka Warmińskiego.

Atrakcje na szlaku:

1. Lidzbark Warmiński - zabytki, układ urbanistyczny

2. Jezioro Symsar

3. Jezioro Blanki

4. Ceglane kościoły, kapliczki, zabudowa wiejska

Szlak w całości przejezdny dla roweru z sakwami / przyczepką rowerową. Szlak poprowadzony wyłącznie po drogach wyłączonych z ruchu pojazdów lub po drogach lokalnych o małym i bardzo małym natężeniu ruchu pojazdów, brak niebezpiecznych skrzyżowań. Szlak o charakterze rekreacyjnym. Szlak dla miłośników kolarstwa górskiego i jazdy typu offroad. Szlak o szczególnych walorach przyrodniczych. Szlak o szczególnych walorach widokowych.

Przeczytaj także

Rozwój Polski Wschodniej Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013