Język:

Szlaki

Szlak rowerowy w okolicach Górowa Iławeckiego - kolor niebieski

Pozostałe szlaki

dystans (km) wysokość m n.p.m.
Dystans
44.8 km
Czas
3:02 hh
Dla kogo
Dla rowerzystów okazjonalnych
Poziom trudności
dla początkujących
O szlaku
Najwyższy punkt
177 m
Najniższy punkt
77 m
Suma podjazdów
454 m
Suma zjazdów
441 m
Połączony z GreenVelo
TAK
Nachylenie
1.01 %
Oznakowanie
Niebieski
Województwo:
Warmińsko-Mazurskie
Królestwo:
Warmia i okolice
Miejsce startu:
Górowo Iławeckie, dawna stacja kolejowa
Miejsce końca:
Górowo Iławeckie, skrzyżowanie ulicy Armii Krajowej i drogi wojewódzkiej nr 512

Szlak oznakowany kolorem niebieskim, prowadzący z Górowa Iławeckiego do Pieszkowa, głównie przez otwarte tereny i pola, typowe dla tej okolicy. Trasa jest dość długa - liczy blisko 45 kilometrów. Jest doskonale oznakowana, raczej łatwa, choć znaczna część szlaku prowadzi dość dziurawymi drogami asfaltowymi, nieco utrudniającymi jazdę. Najładniejszy jest leśny odcinek szlaku między Janikowem a Pieszkowem.


Ogólny przebieg trasy: Górowo Iławeckie (0,0 km) - Janikowo (7,7 km) - leśne miejsce odpoczynku w okolicach wsi Workiejmy (13,1 km) - Nowa Wieś Wielka (16,2 km) - Pudlikajmy (18,7 km) - Nerwiki (19,8 km) - Pieszkowo (23,0 km) - Piaseczno (26,3 km) - Wiewiórki (33,2 km) - Woryny (38,5 km) - Górowo Iławeckie (44,8 km).


Szlak rozpoczyna się i kończy w Górowie Iławeckim. To, posiadające długą historię i liczne zabytki miasteczko, założone zostało w XIV wieku przez Krzyżaków po wytępieniu Natangów - pierwotnych mieszkańców tych ziem. Po II wojnie światowej, w wyniku Akcji „Wisła”, do Górowa Iławeckiego i okolic przesiedlono ludność ukraińską. Zaważyło to na dzisiejszym charakterze miasta. Dawny kościół protestancki, zbudowany w XIV w., pełni obecnie rolę cerkwi greckokatolickiej. Godne uwagi jest bogato zdobione wnętrze tej gotyckiej świątyni. Kolejnym cennym zabytkiem jest ratusz, stojący pośrodku rynku. Doskonale zachował się układ urbanistyczny Górowa, typowy dla małych, średniowiecznych miast. Działają tu dwa interesujące muzea: Muzeum Miejskie oraz unikatowe Muzeum Gazownictwa, mieszczące się w zachowanym zespole zabytkowej miejskiej gazowni.
Najciekawsza jest pierwsza część szlaku, prowadząca z Górowa Iławeckiego do Pieszkowa. Szlak przez kilka kilometrów biegnie asfaltową, niestety złej jakości drogą polną do wsi Janikowo, wspólnie ze szlakiem Green Velo. Teren lekko się wznosi, dzięki czemu kolejny odcinek szlaku, biegnący przez spory kompleks leśny, prowadzi lekko z górki, gruntowymi drogami. To zdecydowanie najciekawszy i najbardziej urozmaicony pod względem przyrody i widoków odcinek całej wycieczki.
Od leśnego miejsca odpoczynku szlak zawraca na północ, w kierunku Górowa Iławeckiego. W dalszej części trasy biegnie przez pola i lasy do wsi Nerwiki, w której znajduje się klasycystyczny pałac z połowy XIX wieku, niestety w dość złym stanie. Kolejną miejscowością na szlaku jest Pieszkowo, do którego szlak prowadzi wspólnie z Green Velo. Najcenniejszym zabytkiem Pieszkowa jest wielokrotnie odnawiany i przebudowywany kościół pw. św. Marii Magdaleny. Jego ozdobą jest XVI-wieczny ołtarz główny, wykonany w Królewcu. Z Pieszkowa, które znajduje się dokładnie w połowie trasy, można wrócić bezpośrednio drogą nr 512 lub szlakiem Green Velo do Górowa Iławeckiego, ponieważ druga część trasy jest znacznie mniej urozmaicona.
Kontynuując podróż szlakiem niebieskim rowerzysta pokonuje kolejne kilometry wśród rozległych pól i łąk, pomiędzy którymi znajdują się niewielkie wioski. Zachowało się w nich sporo starych budynków mieszkalnych i gospodarczych z czasów pruskich. Niestety, większość z nich jest w złym stanie. Trasa kieruje się do lasów, porastających Wzniesienia Górowskie, jednak nie przekracza ich granicy i szerokim łukiem od północnego wschodu powraca do miejsca początkowego wycieczki, jakim jest Górowo Iławeckie.

Atrakcje na szlaku:

1. Górowo Iławeckie - Muzeum Gazownictwa, zabytki

2. Pieszkowo - gotycki kościół

3. Nerwiki - pałac z XIX wieku

Szlak w całości przejezdny dla roweru z sakwami / przyczepką rowerową. Szlak poprowadzony wyłącznie po drogach wyłączonych z ruchu pojazdów lub po drogach lokalnych o małym i bardzo małym natężeniu ruchu pojazdów, brak niebezpiecznych skrzyżowań. Szlak o charakterze rekreacyjnym.

DRUKUJ

Przeczytaj także

Rozwój Polski Wschodniej Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013